There was an error in this gadget

Saturday, May 26, 2012

Ya Allah, kurniakanlah ilmuMu kepadaku...

Bismilahirahmanirahim.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam buat junjungan rasulullah, murabbi yang dirindui, ahlul bait, sahabat, tabi’ tabiin dan juga semua umat Islam di seluruh dunia.

Bagaimanakah keadaanmu wahai saudaraku? Semoga Allah memberkatimu. Amin ya rabbana. Kini diri bertemankan dengan alunan al-quran oleh Qari Khalil Al-Hussary. Bacaan yang indah memenuhi makhraj dan sifat hurufnya. Ternyata membawa perasaan rindu pada Pencipta.

Apabila dimuhasabah kembali, diri ini bukanlah seorang ustazah atau seorang yang mempunyai pendidikan rasmi tentang ilmu-ilmu agama di peringkat yang tinggi. Jauh sekali bergelar seorang ustazah. Maka, diri ini tidak perlu berpura-pura untuk menjadi orang lain. Hanya mungkin berbekalkan ilmu yang dicari dan diterima kerana sifat pemurah Allah Yang Mengurniakan ilmuNya kepadaku. Dan perjalanan untuk mencari ilmu itu sentiasa berterusan dan tak pernah berhenti.

Dan seperti kata guruku, apabila ilmu itu telah sampai kepada kita, kita akan diuji. Kata-kata yang sangat benar… Terkadang juga kita akan belajar daripada sesuatu peristiwa atau kesalahan yang lalu. And the terms would be ‘learning from the hard way’. Kerana setiap peristiwa yang berlaku ada hikmahnya. Hanya perlu bersabar dan tersenyum… Rupa-rupanya, inilah yang Allah ingin ajarkan kepadaku. Hanya mungkin janganlah pernah terasa otak tepu dengan ilmu. Tarik nafas panjang-panjang dan teruskanlah langkahmu menimba ilmu dan pengalaman walau di mana kita berada.

Menimba ilmu juga adalah satu bentuk jihad. Ketika ini mungkin ada yang sedang membaca buku dan menyiapkan assignment. Mungkin juga yang sedang bersedia untuk ujian. Ana ucapkan selamat membaca. Diri antum sekalian sedang memenuhi perintah Allah… Iqrabismirabbikallazihalaq. Teruskan usahamu. Mungkinkah mata-mata yang membaca ini adalah bakal seorang doktor, akauntan, jurutera, ustaz, guru dan lain-lain… Mulakanlah perbuatanmu dengan nama Allah, Bismillahirahmanirahim. Ilmu yang ditimba menjadi asbab kita dekat denganNya dan bukan sebaliknya. Maka, perhatikan petunjuk-petunjuk dan kebesaran Allah dalam setiap penciptaanNya.

SubhanAllah, rindu ana pada ukhti Nailah di UIA, Pahang. Apakah keadaanmu wahai adikku? Kak long sangat merinduimu. Mama dan abah semuanya sihat dan pada Isnin depan, Luqman akan ke Kolej Matrikulasi Melaka, taman syurga yang pernah ku jejak dahulu. Alhamdulillah, Allah telah aturkan satu peluang dan ruang untuk ana luangkan masa bersama Luqman semalam. Jauh sekali kami berjaulah dan akhirnya sampai ke destinasi yang dicita. Sempat ku bertukar maklumat dengan Luqman memberitahu keadaan di matrikulasi…. Tempat bermulanya tarbiyah diri dengan izinNya. Ya… apabila Luqman ke sana, kini hanya ada 5 orang sahaja adik di rumah. Aizat di Mesir, Nailah di Pahang dan Luqman bakal ke Melaka… SubhanAllah, semakin sunyi rumah ini. Tetapi, walau di mana kita berada, kita tetap di bumi Allah. Dan telah akak serahkan semua dalam jagaan Allah. Semoga Allah memberkatimu walau dimana pun dirimu berada. Amin.

Wahai Allah… Ana rindu…. Sampaikanlah rindu ini kepada yang ana sayangi. Ku syukuri nikmat cinta dan rindu ini. Semoga Kau kurniakan ketenangan dan kegembiraan dalam hatinya dan hatiku. Amin ya rabbana.

Sekian sahaja untuk post kali ini. Tiba masa untuk ku kembali berjuang dalam medan jihad menimba ilmu. Doakan untukku wahai saudaraku. Salam’alaik.

No comments: